Produkty pro nákladní vozidla a autobusy

stage_goods_TT

Truck Tires Goods

Čtyři roky potu a kaučuku

Vývojáři pneumatik se neustále snaží držet krok s požadavky zákazníka a zákonných předpisů, nemluvě o svedení bitvy se zákony fyziky a chemie. Ale zatímco oni nemusí být schopni kvadratury kruhu, nová rodina hybridních pneumatik Continental bude velmi brzy.

article_66w_image1

Andreas Hartwig drží v ruce kus černé pryže ležící na jeho stole, část nového Conti Hybrid HD3. "Podívejte se na běhoun, je pravdu štíhlý," říká stejně štíhlý muž, na sobě košili s krátkými rukávy. "To přispívá ke snížení valivého odporu." Hartwig vezme červený šroubovák ze svého držáku na pera a otevírá s ním úzkou drážku v dezénu pneumatiky.  "Zlepšují výkonnost pneumatiky při zatáčení", říká Siljana Lietz, který sdílí kancelář s Hartwigem, a ukazuje na další drážce: "Cik-cak dezén zase zvyšuje přilnavost, i když sněží," vysvětluje.

Dva vývojáři pneumatik Continental pro užitková vozidla jsou jednoznačně velmi hrdí na své nové "dítě." A mají plné právo být, protože řada pneumatik Conti Hybrid v sobě spojuje to nejlepší z obou světů. Pneumatiky jsou ideální nejen pro dlouhé vzdálenosti, přímočarou jízdu, pro vozidla převážející zboží, kde jsou pneumatiky pod pernamentním tlakem. Na dálnici mohou pomoci šetřit palivo; v městských oblastech se neojíždějí jako "tradiční" pneumatiky na dlouhé vzdálenosti.

 

Nalezení správné rovnováhy

Vývoj špičkové pneumatiky není snadný úkol. "Trvá to kolem čtyř let od prvotního nápadu až po fázi výroby," říká Siljana. "Nejprve obdržíme požadavek od našich marketingových kolegů: Zákazníci v určitém regionu potřebují produkt s požadovanými vlastnostmi. V případě Conti Hybrid bylo naším úkolem najít perfektní kombinaci maximálního kilometrového výkonu a minimálního valivého odporu - skutečný hlavolamy pro vývojáře. "Víme, co funguje teoreticky, pokud jde o optimalizaci jednotlivých vlastností" říká Andreas. "…. ale opatření, která snižují opotřebení, mohou zvýšit valivý odpor. Úkolem je najít správnou rovnováhu.“

New content item

V zásadě existují tři klíčové parametry, které mohou vývojáři vyladit: konstrukci pneumatiky, kaučukové směsi pro dezénu pásů a tvar dezénu. Dva týmy - jeden se zaměřením na hnací nápravu a druhý se zaměřením na ostatní nápravy pneumatiky - začali pracovat na vývoji nové řady Conti Hybrid. Vývoj pneumatiky je podmíněn nejen požadavky z marketingu a zákony fyziky, ale i právními předpisy týkajícími se palivové účinnosti, brzděním za mokra a hlukem. Trvalo osmnáct měsíců určit optimální mix materiálů pro novou Conti Hybrid. Proč tak dlouho? "Zpracováváme něco přes 20 různých látek do kaučukové směsi," vysvětluje Siljana. "To nám dává bezpočet příležitostí najít perfektní mix." A každá nová varianta musí být testována jak chemicky, tak fyzicky. A co trakční výkon? Má směs správnou míru pružnosti?

Souběžně s prací laboratoře je vyvíjen dezén pneumatiky, zpočátku na počítači. "Víme od začátku, kolik potřebuje pneumatika drážek na tu kterou nápravu," říká Andreas. "Jsme velmi zkušení v tomto oboru. Je to více o detailech: měli bychom dělat řezy 80 nebo jen 75? Poté, co nám počítačové simulace dají nám odpovědi, které potřebujeme, připravíme model pneumatiky". I přesto, že některé pracovní kroky mohou být prováděny pomocí robotů, stále potřebujeme naše specialisty s ostrými noži a laserovými paprsky, aby vybrousili vzorek dezénu z dokonale hladké pneumatiky. Jeden „řezbář“ může strávit celý den na jedné pneumatice, aby  vytvořil prototyp.

Snění o dokonalé pneumatice

Testy, kterými jsou prototypy podrobeny - ať už na zkušebních strojích, v laboratoři, s X-paprsky, pomocí počítačové tomografie nebo jako součást testů na vozidlech - trvají mnohem déle. Prototypy jsou vylaďovány stále přesněji na základě výsledků zkoušek. Když se řešili nové hybridní pneumatiky, tak například vývojářský tým dlouho pracoval na tom, aby byl dezén navržen pro snížení množství kamenů, které se zachytí v pneumatice. Normální lidé řeknou, že pneumatika může vypadat přesně jako druhá, ale v případě pneumatik Continental je i ta nejmenší lamela z nějakého důvodu.

Nová řada pneumatik Conti Hybrid používá nejnověji vyvinuté kaučukové směsi. Dezén, i ten je obzvlášť geniální. Nicméně, vývojáři nemohou odpočívat na vavřínech - koneckonců, vývoj pneumatik je stále pokračující proces. Andreas Hartwig, který vyvíjí pneumatiky již osm let, sní o perfektní pneumatice. "Když se objeví nový tvar poprvé ve formě v jednom z našich závodů, že je to opravdu skvělý pocit," říká s úsměvem na tváři. "Nabízím všem veškerou pomoc, aby vše fungovalo přesně tak, jak jsem předpokládal." Jeho kolega Siljana Lietz dodává: "vždy prostor pro zlepšení".  Strojní inženýr, který má také doktorát vědy o materiálech, se již těší na příští generaci pneumatik "Conti Hybrid" – za další čtyři roky.