Produkty pro nákladní vozidla a autobusy

stage_goods_TT

Truck Tires Goods

Testování na vysoké úrovni

article_66w_image1

Pneumatiky Continental jsou testovány za použití nejmodernějších elektronických přístrojů, laboratorních chemických analýz, rentgenových snímků a počítačové tomografie: pro vývoj perfektní pneumatiky využívá Continental sofistikovaných metod - především počítačových technologií.

Rüdiger Menz se dívá přes zábradlí na velký stroj, který připomíná obří pračku. V jeho středu se na bubnu otáčí pneumatika. „To je místo, kde měříme valivý odpor, což je důležité pro energetickou úspornost pneumatiky,“ vysvětluje. Následně rychle přechází k dalšímu testovacímu zařízení. Za bezpečnostním sklem se otáčí ocelový buben o průměru 1,7 m. Ten točí čtyřmi nákladními pneumatikami současně. „Pneumatiky necháváme odvalovat, dokud se nezačnou rozpadat. Tak zjistíme, jakou mají různé druhy pneumatik životnost.“

Rüdiger Menz je vedoucím výzkumného týmu, který testuje životnost pneumatik. Čelí jediné výzvě: dlouhá životnost pneumatik Continental. „ Abychom mohli důsledně zmapovat životní cyklus pneumatiky, musí testovací kusy najet miliony kilometrů.“ V současné době testujeme pneumatiky i na našich vlastních vozidlech a vozovém parku našich partnerských dopravních společností. Rüdiger a jeho kolegové pracují s neustálými výzvami, aby přicházeli s novými postupy pro zrychlení procesu testování pneumatik. 

Touha po informacích

Počítačové simulace poskytují nejrychlejší výsledky: Jaký vliv má tvrdší směs na životnost a valivý odpor? Jak velký má hloubka dezénu vliv na bezpečnost jízdy? Náš „kolega“ počítač zjistí výsledky během několika hodin. Ty však budou spolehlivé pouze, pokud budou správné výpočetní vzorce, které vychází z reálného testování pneumatik – například z bubnového testování týmu vývoje a výzkumu Continental v Hannoveru-Stöckenu.

Jednotlivé nákladní pneumatiky jsou vystaveny zatížení až deseti tun. „Zkouška na bubnu se provádí v přesně daných podmínkách a poskytuje přesné výsledky,“ říká Rüdiger. „Nevýhodou je, že v daném okamžiku můžeme testovat pouze při jednom zatížení – při dané teplotě a nahuštění pneumatiky.“ Výsledky jednotlivých faktorů pak musí být sčítány a je obtížné zahrnout veškeré vlivy. Prémiové pneumatiky Continental přesto musí splňovat veškeré požadavky zákazníků.  

New content item

Rentgenové zkoušky

Testování v provozu trvá dlouhou dobu, ale je stále nezbytné. Testovací tým montuje do pneumatik měřicí přístroje, které průběžně zaznamenávají změny teplot pneumatik. „Pro životnost pneumatik je teplota důležitým faktorem (především v horkých oblastech),“ vysvětluje Rüdiger Menz. Pro umístění měřicích přístrojů jsou do běhounu vyvrtány malé otvory – na základě těchto měření probíhá průběžná vzdálená kontrola za pomoci rentgenu. Rentgenové paprsky přesně monitorují stav pneumatiky na desetinu milimetru a zobrazí veškerá poškození.    

Testovací metody jsou stále důmyslnější. Odhalí i poškození, která nejsou pouhým okem vidět. Řezy testovaných pneumatik jsou pak posílány do laboratoří k chemické analýze. Použití počítačové tomografie (CT) umožňuje odhalit sebemenší změny v dezénu.  

Počítačový tomograf pracuje po celý den. Tým výzkumu a vývoje prakticky rozkládá stovky pneumatik ročně do milimetrových vrstev. Skenování jedné nákladní pneumatiky trvá asi 24 hodin – vrstvu po vrstvě. To vede k získání cenných údajů, které jsou potom vkládány do algoritmů počítačových simulací. „Tím, že zpřesňujeme měření a zkušební postupy, se dostáváme blíže k našemu cíli: simulované zkoušce, která v co možná nejkratší době prokáže výkon pneumatiky.“ Při vývoji pneumatik je rychlost obzvláště důležitá, protože ten kdo zpomalí, zaostane za konkurencí. 

„V posledních letech získáváme další a další poznatky v oblasti testování pneumatik,“ říká Rüdiger Menz při zadávání sloupců čísel do svého počítače. Je zajímavé vidět, jak Rüdigera Menze, který má doktorát v oboru strojírenství, těší budování matematických a fyzikálních modelů. „Náš tým ztělesňuje ducha tvořivosti. Děláme průkopnickou práci v oboru modelování životnosti pneumatik. Ocitáme se na křižovatce mezi teorií a praxí. Zdokonalujeme naše testovací metody, píšeme programy a stále odvalujeme pneumatiky v „obří pračce“.