Produkty pro nákladní vozidla a autobusy

stage_goods_TT

Truck Tires Goods

Výroba gumárenských směsí

Ne každá pryž je stejná. V laboratoři Freda Waldnera se každý rok připravuje více než 10 000 nových směsí. Jen ty nejlepší se nakonec použijí do pneumatik Continental..

article_66w_image1

Surový přírodní kaučuk je dodáván ve velkých hnědých balících z kaučukových plantáží v Thajsku, Indonésii a Malajsii. Ve výzkumném a vývojovém centru Continental v Hannoveru se v laboratořích Freda Waldnera tento materiál přetváří do sofistikovaných gumárenských směsí pro výrobu pneumatik. Více než 1500 složek čeká v regálech a vestavěných skříních laboratoře na využití: jak přírodní, tak syntetický kaučuk v různých kvalitách, plnidla jako jsou silika nebo oxid křemičitý, antioxidanty a pomocné látky, oleje a pryskyřice a další vulkanizační chemikálie.

V jedné gumárenské směsi je více než deset různých složek (někdy i dvacet). Poměry stanovují lidé z vývojových laboratoří. Waldnerův tým vyrábí směsi prvně v laboratorních množstvích, následně jsou vzorky testovány dle požadavků. Každá směs má v pneumatice své místo. Pouze dvě desítky vzorků z 12 000 vyrobených je nakonec použito pro výrobu pneumatik.

 

Gumárenské „nugety“

Waldnerův výzkumný tým nedávno představil jednu z nejnovějších výzev: přírodní kaučuk získávaný z jiného zdroje než z gumovníků – z mízy pampeliškových kořenů. „Namísto obrovských balíků je kaučuk z pampelišek v podobě malých „nugetů“ o velikosti 2 až 3 cm, které plavou v kbelících s vodou,“ říká Fred Waldner s úsměvem. I když se materiál vysušil, byl tak měkký, že nebylo možné jej mixovat. Přesto se laboratoři podařilo získat vynikající pryž. Nyní jsou první „pampeliškové pneumatiky“ testovány na okruhu Contidrom nedaleko Hanoveru.

 

Věda sama o sobě

Fred Waldner pracoval v Continentalu řadu let jako vývojář dezénů pro nákladní automobily. Před pěti lety se přesunul do oblasti fyzického testování materiálů. „Pryž je jedním z nejzajímavějších materiálů kolem nás,“ říká Waldner, který má doktorát z chemie. „V surovém stavu ji lze tvarovat ve třech rozměrech, po vulkanizaci se stává pružnou – po natažení se vrátí do původního stavu. Kaučuk má různou odolnost nebo energeticky absorbční účinek v závislosti na jeho složení.“ Jinými slovy mají směsi zásadní vliv na funkci pneumatik. Například na brzdný účinek, který by měl být co nejvyšší z bezpečnostního hlediska, nebo na valivý odpor, který by zas měl být co nejnižší pro snížení spotřeby paliva. Fred Waldner je opravdu nadšenec i v soukromém životě. Jak 43-letý stolní tenista říká: „ Je to skutečný hi-tech sport“. Existuje 150 různých druhů pryžových povlaků na pingpongové pálky, s nimiž se dá různě hrát: „Je to věda sama o sobě.“ Continental se dohodl s výrobcem pryžových povlaků na pálky na vývoji nového materiálu. Brzy se můžeme dočkat spojení: hra, set a zápas – s Conti!