Produkty pro osobní / van / 4x4 vozidla

stage_image

Blog

„Neznačkové“ pneumatiky – v čem jsou horší?

29/03/2016

Má cenu připlácet si několik set korun za 1 pneumatiku? Výsledky testů pneumatik a crash testů říkají, že ano. A to i v případě, pokud s Vašim vozem jezdíte převážně v městském provozu. V čem přesně jsou levné a neznačkové“ pneumatiky horší, než ty prémiové, to Vám řekneme níže.

 

Pneumatika má při jízdě autem pouze pár úkolů, ovšem míra jejich splnění je kritická! Jedná se o schopnost pneumatiky:

  • rychle zpomalit auto a zastavit na suchém i mokrém povrchu
  • udržet automobil na vozovce i při rychlejším nájezdu do zatáčky
  • zajistit styk pneumatiky (a tedy celého vozu) i na vodou pokryté vozovce
  • plnit výše uvedené funkce bez negativního vlivu na spotřebu

 

Jak je to s „životností“?

Možná jste slyšeli názor, že některé z dražších pneumatik se sjíždí stejně či rychleji, než „průměrné“ či levné pneumatiky. Ano, to skutečně může být pravda. Směs a vzorek pneumatiky prémiových pneumatik mají primárně za úkol zvýšit bezpečnost jízdy (např. krátkou brzdnou dráhou, lepší přilnavostí v zatáčkách, odolností vůči aquaplanningu) s tím, že v oblasti „životnosti“ již prémiové pneumatiky tak nevynikají nad svými levnějšími konkurenty.

Ovšem, pokud vezmeme v potaz výsledky posledního zveřejněného testu německého autoklubu ADAC, v rámci kterého byly testovány pneumatiky s označením 225/45 R 17 Y, tak žádná z tří „nejhorších“ pneumatik nevykazovala v testu menší míru opotřebení než vítězná pneumatika – Continental ContiSportContact 5. Na druhou stranu, tyto (nejhorší) pneumatiky vykazovaly v testu celkově horší jízdní vlastnosti, než pneumatika od Continental (na stupnici 1 – 5 jako ve škole získaly všechny „nejhorší“ pneumatiky hodnocení 4 a horší!).

Nízká cena pneumatik může být draze vykoupena

Podle společnosti Continental je „výkon“ levné pneumatiky na mokré vozovce o cca polovinu horší, než „výkon“ pneumatiky ContiWinterContact TS 830. Je přitom obrovský rozdíl v tom, jestli jste účastníky čelního střetu v rychlosti 58 km/ h či 69 km /h, viz níže uvedená grafika

 

Hranice mezi relativně lehkým a vážným zraněním může být pouhých 11 km /h. Navíc, ostatním účastníkům dopravního provozu (chodcům, cyklistům) hrozí vážná zranění ještě při nižší rychlosti! A přiznejte se, kolikrát jste už na poslední chvíli „dobržďovali“  před přechodem pro chodce či chodcem přebíhajícím silnici mimo vyznačená místa? Byla podpora, kterou Vám nabídly pneumatiky dostatečná, nebo došlo ke střetu?

 

Závěr? Pokud je pro Vás hlavním faktorem při výběru pneumatiky cena bez ohledu na jízdní vlastnosti pneumatik, můžete si koupit levnou pneumatiku. V případě, že Vám přece jen záleží na bezpečnosti a pohodlí jízdy, připlaťte si za novou prémiovou pneumatiku, případně si kupte použitou prémiovou pneumatiku. Výsledek bude stát za to!