Produkty pro osobní / van / 4x4 vozidla

stage_image

Blog

5 faktorů zvyšujících riziko aquaplannigu

18/04/2016


Aquaplanning je zákeřný v tom, že přichází nečekaně a hned ze začátku v plné síle. Na druhou stranu však stále platí, že je to řidič vozu, v jehož moci je riziko ztráty kontroly nad vozidlem výrazně snížit či zvýšit. Dnes jsme pro Vás připravili přehled 5 bodů, které výrazně zvyšují riziko vzniku aquaplanningu, které jste s pozice řidiče schopni eliminovat.

 

 

Nízký dezén

Podle testů německého auto klubu ADAC jsou k aquaplanningu náchylnější pneumatiky s dezénem 3,5 mm a více. Je to logické, mělký dezén má omezené možnosti odvodu vody vně pneumatiku a zároveň je pro něj nebezpečné větší množství vodou pokrytých povrchů (de facto všechny povrchy s hladinou vody 3,5 mm a více).

Nečistoty

Dezén zanesený nečistotami (štěrkem bahnem apod.) má sníženou schopnost odvodu vody vně. I nová pneumatika tak může být vysoce náchylná k aquaplanningu. Kontrolujte tedy průběžně čistotu dezénu po celém obvodu pneumatiky.

Šířka pneumatiky

Dezén širokých pneumatik musí dostat vně výrazně větší objem vody, než dezén úzkých pneumatik. Dostatečná schopnost udržet styk s vozovkou pokrytou souvislou vrstvou vody je u širokých pneumatik jednou z největších výzev, se kterou se výrobci setkávají.

Rychlost

Podle testu německého auto klubu ADAC jsou pneumatiky k aquaplanningu náchylnější při rychlosti 80 km/h a více, takřka za hazard lze pak považovat jízdu po vozovce souvisle pokrytou vodou v rychlosti 100 km/h a více.

Nesmíme zapomínat, že aquaplanning představuje ztrátu kontaktu s vozovkou a tím pádem i výrazně delší brzdnou dráhu (auto v tuto chvíli pluje po povrchu a pneumatika nemá pevný podklad, o který by se zabrzdila) a rovněž výrazně omezené možnosti řízení (ze stejného důvodu, v případě aquaplanningu plujete po povrchu vody).

Tlak v pneumatikách

Podhuštěné pneumatiky hůře odvádí vodu vně a přestavují tak zvýšené riziko aquaplannningu. Dochází zde ke stejnému jevu jako u pneumatik s nízkým dezénem. I zde je tedy vhodné zmínit, že byste tlak ve svých pneumatikách měli kontrolovat alespoň jedenkrát za měsíc, nejlépe v době, kdy nejsou pneumatiky zahřáté a přístrojem, u něhož je předpoklad přesného měření.