Produkty pro osobní / van / 4x4 vozidla

stage_image

Blog

Řízení v létě – dejte pozor na únavu za volantem

28/06/2017

V letních měsících pravidelně stoupá počet nehod, za což podle odborníků částečně mohou vysoké teploty a ztížené klimatické podmínky. Na řidiče působí větší únava, reagují pomaleji a mají problém se soustředěním, což se nakonec bohužel odráží i ve statistikách nehodovosti.

Pryč jsou doby, kdy auta neměla klimatizace a řidiči museli v rozpáleném interiéru předvádět takřka heroické výkony. Přestože je ale v současnosti klimatizace v automobilech již takřka samozřejmostí, tak letní horké počasí má na kondici řidičů stále velký vliv.


Až třetina nehod na dálnici může být způsobena únavou

„Na silnicích se ve zvýšené míře pohybují pomaleji a hůře reagující lidé, kteří jsou navíc nervóznější, a tedy náchylnější k rizikovému jednání. Nelze se divit, že během horkých dní roste počet vážných dopravních nehod,“ řekl Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti pro Eurozpravy.cz. Podle něj je také například třetina nehod na dálnici způsobena vlivem únavy.

A jak konkrétně ovlivňuje řidiče letní počasí? Vlivem únavy může řidič přehlédnout jiné vozidlo nebo přejet do protisměru. Stává se také, že kvůli ostrému slunečnímu svitu také řidiči přehlédnou chodce či cyklistu, což může mít fatální následky.

Z dřívějšího výzkumu nizozemských specialistů vyplývá, že únava nejvíce doléhá na profesionální řidiče, jenž absolvují dlouhé trasy, mladé lidi do 25 let, na lidi, kteří pracují na směny, nebo také na ty, kdo trpí poruchy spánku.


Jak předejít únavě při řízení?

Cestování autem je v letních měsících logicky vyčerpávající a náročné pro organismus, nemluvě o dlouhých cestách při přesunu na dovolenou. Pokud se chystáte na vícehodinovou trasu, rozhodně se před jízdou pořádně vyspěte.

Důležité je také pravidelně doplňovat tekutiny – ať už minerální vodou, iontovým nápojem, slabým čajem či obyčejnou vodou. V horkých dnech můžete vypít klidně až čtyři litry tekutin.

Předejít únavě vám pomohou také pravidelné přestávky na protažení, jelikož během dlouhého sezení za volantem dochází k únavě pohybového aparátu. Pokud vám tedy záleží na bezpečnosti, tak každé dvě až tři hodinky zastavte, a kromě doplnění tekutin či opláchnutí obličeje studenou vodou si udělejte pár jednoduchých cviků na protažení. Myslete také na to, že podle odborníků doléhá na řidiče největší únava mezi druhou a pátou hodinou ranní, ale také během druhé až čtvrté hodiny odpoledne.

S vysokými teplotami vám také částečně pomůže bojovat klimatizace, kterou byste si však neměli nastavovat o více než 4-5 stupňů, než je venkovní teplota.


Nepřeceňujte tedy v létě své možnosti a jezděte bezpečně.

Tyto stránky používají cookies za účelem optimalizace efektivního poskytování služeb. Více zde