Produkty pro speciální vozidla

Testování gumárenských směsí

Na výrobu pneumatik pro nákladní vozidla se používá až 15 různých druhů pryžové směsi. Které z nich jsou nejvhodnější pro konkrétní modely, testuje Continental veškerými dostupnými metodami a spoustou zkušeností. 

Neustálý cvakavý zvuk vyplňuje celý prostor testovací a výrobní haly. Zní to jako stovky šicích strojů. Bezpočet pístů s černými proužky gumy se ve skleněných boxech pohybuje ohromnou rychlostí tam a zpět. Zkušební vzorky pryže jsou ohýbány stokrát za minutu, to znamená dva miliony ohybů týdně. Díky těmto testovacím zařízením je možné sledovat tvorbu prasklin v pryži – znamení únavy materiálu. „Jeden zkušební kus ukazuje průřez dezénem,“ říká Ronald Wildt s úsměvem. Gumové proužky prodělají více než 90 milionů ohybů a trvá více než dva roky, než jsou vzorky schváleny. Při testování na silnici jsou velmi proměnlivé podmínky, jen v laboratořích je možné provádět zkoušky za přesně daných podmínek. 

article_66w_image1

Ronald Wildt pracuje již sedm let v oboru testování materiálu, které je prováděno v oddělení výzkumu a vývoje Continental v Hanoveru – Stöckenu. 45-letý Ronald hrdě ukazuje ohromný „vozový park“, ve kterém on a jeho kolegové provádí desítky tisíc materiálových zkoušek a analýz ročně. Bezpočet lisů, razicích strojů a traktorových tahačů je umístěno v několika halách. Některé používají jehlu pro měření tvrdosti, jiné pracují s pryžovými kroužky pro měření roztažnosti. Další provádí zkoušku odrazu, což je důležité pro valivý odpor, který je jedním z rozhodujících faktorů z hlediska spotřeby paliva. Dále jsou zde tzv. „letadlové lodi“, které současně vykonávají stovku různých testů na tvrdost a odraz zcela automaticky,  „Ferrari“ – osm testovacích systémů, z nichž každý stojí čtvrt milionu eur, které narušují vzorky všemi možnými způsoby za použití robotické paže. A konečně „Lamborghini“: masivní vysokorychlostní tester lineárního tření, který simuluje přilnavost na různých typech povrchů při vysokých rychlostech. Continental dále simuluje silniční podmínky jako jsou sníh a led ve speciální komoře. 

New content item

„Pryž má paměť“

Měřeno s přesností na zlomky milimetrů a sekund, všechna data jsou prostřednictvím počítače zpracována a zasílána materiálovým vývojářům, kteří sestavují gumárenské směsi pro pneumatiky Continental. „Na každé směsi je prováděno 15 až 20 zkoušek, podle toho, pro kterou část pneumatiky je určena,“ říká Fred Waldner. Fred má doktorát v oboru chemie a v oblasti výzkumu a vývoje společnosti Continental pracuje již 12 let. Od roku 2009 se zaměřuje na fyzické testování materiálu. Nestačí vzít opotřebované pneumatiky z ulice. „Je 21. století,“ směje se a jeho oči září za výraznými brýlemi. V současné době je cílem najít perfektní směsi ještě před tím, než se z nich stane pneumatika. Pokusy jsou stále sofistikovanější a komplexnější. „V posledních letech se počet deformačních zkoušek navýšil osmkrát, počet zkoušek tvrdosti pětkrát,“ konstatuje Fred. Pro zvýšení rychlosti testování je nezbytné velké množství strojů a efektivních procesů.

Tým Freda Waldnera vyrobí přibližně 12 000 směsí ročně, z nichž jen cca. 25 skončí v pneumatikách. Následovně jsou tyto směsi zdokonalovány v mnoha krocích. „Pryž má paměť,“ vysvětluje. „Na rozdíl od oceli, kaučuk mění své vlastnosti v závislosti na tom, co se s ním již dělo.“ Zkušební vzorek musí být v takovém stavu, v jakém přišel z výrobního pásu. To je důvod, proč se v testovací laboratoři vyrábí i vlastní vzorky.  

New content item (1)

Pekárna na pryž

Fred Waldner se neustále pohybuje po své „pekárně“. Je zde teplo, ale místo toho, aby zde voněly sušenky, je všude cítit pryž a zaměstnanci jsou oblečeni v černých Conti-polokošilích namísto šéfkuchařských čepic. Jedním z nich je 40-letý Alberto Sabor, 22 let ve společnosti Continental z něj dělá mistra. Pečlivě váží jednotlivé ingredience – přírodní kaučuk, plnivo, změkčovadla, síru a oleje - přesně podle receptu. Klíčem je přesnost. V předepsaném pořadí nalije složky do mixéru a na počítači zadá správnou teplotu a čas mísení. Následně připravenou měkkou hmotu umístí na plát, který přesune k vulkanizaci „do trouby“.

O deset minut později vytahuje upečené pláty: pryžové cookies jsou na světě! Nyní už je na zaměstnancích kontrolní laboratoře, aby vzorky důkladně otestovali.