Produkty pro speciální vozidla

Výroba superelastiků v Korbachu

Continental vyrábí superelastická kola v německém Korbachu za pomoci stroje, na jehož vývoji se podíleli sami zaměstnanci. Jedná se o jediná SE vyráběná v západní zemi. 

article_66w_image1

Při jízdě po zvlněné silnici severního Sauerlandu minete přehrady, lesy, kopce, idylické vesnice s hrázděnými domy s pelargoniemi a begoniemi na dřevěných balkonech. Toto není zrovna prostředí, kde byste si představili moderní hi–tech zařízení. A přesto tu je. V malém okresním městečku Korbach se vyrábí superelastická kola pro vysokozdvižné vozíky, malé nakladače a tahače za použití nejmodernější automatizované výrobní techniky, která je jediným zařízením svého druhu na světě. Po celá desetiletí se různí výrobci superelastických kol marně snažili zjednodušit složité výrobní procesy. Spousta z nich se vzdala, ale zaměstnanci závodu Continental v Korbachu se drželi své myšlenky: nový typ základní navíjecí jednotky, která by spojila pryž s ocelovou kostrou v rámci jednoho kroku a kde by nebylo třeba asistence velkého množství zaměstnanců.

„Dva dlouholetí kolegové v týmu se rozhodli pokračovat s výsledky z předchozích pokusů,“ vzpomíná Stephan Disselhoff, tehdejší vedoucí výroby průmyslových pneumatik v Korbachu. Přebudovali stávající systém a doplnili jej o cívku s dráty. „Věděl jsem, že bychom mohli dosáhnout cíle s existující technologií,“ vysvětluje Hartwig Poque, jeden z vývojářů nového zařízení. Jeho vedoucí odjel do centrály v Hanoveru, kde představil inovativní myšlenku a zažádal o financování projektu. Přesto k prvnímu SE kolu z automatizované výrobní linky vedla ještě dlouhá cesta. „V nedělních ránech, když byl provoz a stroje volné, jsme zkoušeli navíjení drátů,“ říká technnolog Siegbert Steuber s úsměvem. „V pondělí ráno jsme pak kolo nařezali, abychom se mohli podívat do vnitřní části. A znova a znova. Pokaždé jsme si nervózně okusovali nehty a čekali, jaký bude výsledek."

 

Zázračný stroj

Základna je nejdůležitější část superelastického kola. Pro nosnost až 11 000 kg musí být naprosto spolehlivá. Nový stroj měl být schopen vyrábět různé rozměry i v malých počtech. „Do té doby bylo možné vyrábět jen ve velkých množstvích,“ vysvětluje Ralf Jacob, elektronický inženýr, který se podílel na výstavbě řídící jednotky stroje. Flexibilita byla jedním z nejdůležitějších aspektů.

Zaměstnanci z Korbachu strávili spoustu času na cestách za dodavatelem stroje. Nahlíželi přes ramena vývojářů a testovali software pro ovládání. První pokus selhal. Vedoucímu výroby Stephanu Disselhoffovi se o projektu začalo i zdát. Teprve na konci roku 2008 došlo k obratu. V průběhu tří týdnů se podařilo správně nastavit navíjecí základnu stroje (známeho jako WBA). V Continentalu využili vánoční odstávky pro testování a dostali ten nejkrásnější dárek.

 

Stále silnější

Nyní nastala skutečná práce. Systém byl několikrát kalibrován a optimalizován. Helmut Oberlies, odpovědný za údržbu, sehnal stovky náhradních dílů. Prvních 700 superelastiků bylo posláno na testování v provozech vybraných zákazníků. Zaznamenal se každý detail, data se analyzovala. Jakmile dalo oddělení pro výzkum a vývoz zelenou, mohla nová superelastická kola z Korbachu do prodeje. „Náš malý tým dokázal, že dobré nápady a cílevědomost mohou i hory přenášet,“ říká stále nadšený Stephan Disselhoff. Projekt byl patentován a tým Siegbera Steubera, Hartwiga Poquea a Ralfa Jacoba se nyní zabývá dalšími projekty.