#Klasické

Napříč časem s gripem …s přilnavostí

Příběh motoristického sportu

Extreme E car racing

Společnost Continental, jeden z největších světových výrobců pneumatik, pracuje na vývoji robustních a spolehlivých pneumatik již více než 120 let. Důležitou hnací silou byl a stále je motoristický sport ve všech jeho aspektech. Když byly pneumatiky z pevné pryže na nejmodernější úrovni, výzkumná a vývojová oddělení společnosti Continental se pustila do vynalézání pneumatik vzduchových. Zatímco fanoušci fandili odvážným mužům, společnost Continental poskytovala vybavení ženám a soustředila se na jejich závodní úspěchy. Závodní série Extreme-E posouvá nadšení společnosti Continental pro materiály a technologie budoucnosti na další úroveň.

Poznávání budoucích technologií a umožnění pokroku

Základem pokroku jsou inovace. Ve druhé polovině 19. století byl kaučuk jedním ze slibných materiálů, jehož potenciál rozpoznala společnost "Continental-Caoutchouc und Gutta-Percha Compagnie". Než se na přelomu století místo celopryžových pneumatik konečně začaly vyrábět pneumatiky vzduchové, uplyne mnoho let experimentů. "Je zde vidět ta pravá podnikatelská mentalita," říká vedoucí podnikového archivu Dr. Nils Fehlhaber. "Pryž přicházela do Conti jako materiál budoucnosti a možnosti jejího využití se zkoumaly stále více." V roce 1898 vyráží z továrny revoluční, špičková technologie v podobě první "pneumatiky pro automobily".  Jedná se o milník, který je spojen s vizí a s přesvědčením, že se mobilita zásadně změní.

Reklama na pneumatiky Continental Cord se objevila záhy Reklama na pneumatiky Continental Cord se objevila záhy

V roce 1900 se to ovšem vůbec nedalo předpokládat, v dopravě ještě stále převládal koňský povoz. V té době se v Německém císařství vyrobilo pouhých 800 automobilů - a to výhradně ručně. 

Euforie z technologií a optimistický duch

Automobily jsou jako stvořené pro lidi, kteří jsou nadšeni převratným vývojem na přelomu století, a pro které je technologie synonymem budoucnosti a nových možností. Na počátku 20. století to spisovatel Otto Julius Bierbaum popsal jako "bouřlivý pocit nespoutanosti a svobody". Zatímco vlak umožňoval lidem překonávat velké vzdálenosti a jízdní kolo nám pomáhalo poznávat blízké okolí, automobil byl symbolem svobody a nezávislosti.

I dnes je závazek společnosti Continental v oblasti mobility zaměřen na budoucnost. "Tehdy, stejně jako dnes, byl podporován přístup orientovaný na budoucnost," poznamenává historik Fehlhaber. "V 90. letech 19. století ještě nebylo jasné, zda se automobil stane dopravním prostředkem budoucnosti." Paralelně s dneškem: "Donedávna byla udržitelně orientovaná mobilita také spíše tématem pro technologické nadšence," pokračuje Fehlhaber. A právě z tohoto důvodu je naprosto logické, že se společnost Continental stala zakládajícím partnerem extrémní motoristické série Extreme E.

Boční pohled na pneumatiku Extreme E Race na displeji Boční pohled na pneumatiku Extreme E Race na displeji

Brána pro automobilové závody se otevírá

V roce 1894 startuje ve Francii první automobilový závod v historii. Nadšení pro závody se mezi fanoušky a jezdci rychle šíří.  Závodníci a jejich vybavení odvážně čelí špatným podmínkám na silnicích a nepříznivému počasí. Závody jsou důkazem, že "kočár bez koní" je spolehlivou alternativou mobility. Lidé jsou ohromeni. Dnes fanoušci nepřestávají obdivovat závodní sérii Extreme E určenou pro plně elektrická SUV. "Jedná se o terénní závody se všemi jejich úskalími a nástrahami," říká Catarina Silva, která se jako vedoucí týmu produktového managementu společnosti Continental účastní této akce.

Extreme E předznamenává novou éru motoristického sportu. Kromě cílových časů a pořadí jde v podstatě o elektrifikaci, životní prostředí a rovnoprávnost - týmy jsou smíšené, každou posádku tedy tvoří muž a žena. Vyhrát etapu je sice hezké, ale důležitější jsou poznatky, které lze získat pro sériovou výrobu - zejména ty, které se zaměřují na udržitelnost. "Úzce spolupracujeme s oddělením výzkumu a vývoje materiálů, definujeme nové metody a přístupy a neustále se snažíme zlepšovat naše recyklační řešení." 

Catarina Silva sedí na závodních pneumatikách Continental Extreme E na místě prvního závodu: AlUla, Saúdská Arábie Catarina Silva sedí na závodních pneumatikách Continental Extreme E na místě prvního závodu: AlUla, Saúdská Arábie
 Úzce spolupracujeme s oddělením výzkumu a vývoje materiálů, definujeme nové metody a přístupy a neustále se snažíme zlepšovat naše recyklační řešení. 

Catarina Silva, vedoucí oddělení produktového managementu společnosti Continental

S nadšením podporujeme nové nápady

Rozmach cyklistiky a automobilového sportu nenastal současně. Od roku 1896 byly cyklistické závody součástí olympijských závodů a začal se vyvíjet systematický sponzoring s tímto poselstvím: cyklistika je cool, jízdní kola jsou rychlá a pokud s nimi chcete držet krok, musíte věnovat pozornost také příslušenství - tedy pneumatikám, převodům a brzdám. "Continental se stal průkopníkem cyklistiky."

V roce 1892 začala společnost Continental jako první německá firma prodávat pneumatiky pro jízdní kola a na propagaci svého výrobku cílila na závody s reklamními bannery a sponzorskými příspěvky. Dobré zkušenosti, které jsme zde získali, jsme přenesli do automobilových závodů," vysvětluje Fehlhaber. Brzy se na automobilových závodech objevily reklamní poutače s nápisem "Continental Tires" a v časopisech celostránkové reklamy na pneumatiky pro automobily a jízdní kola "Continental Pneumatic" se závodním vozem na stylizovaném alpském pozadí. Pohlednice oslavovaly vítězné závody, které byly odjety "bez jediného defektu pneumatiky". V polovině 20. století se společnost Continental viditelně přihlásila k tradičnímu motoristickému sportu, když na německých závodních okruzích Nürburgring a Hockenheimring postavila z dálky viditelné věže Continental.

Týmová spolupráce je mnohem důležitější než individuální přístup

Dnes jsou fanoušci součástí závodního seriálu Extreme E prostřednictvím moderních informačních kanálů, jako jsou živé přenosy a sociální média. Díky 360stupňovému pohledu se o závodě dozvědí více než kdykoli předtím. Společně s týmy můžete vidět i to, jaký dopad mají klimatické změny na životní prostředí.

Zažívají také, jak důležitá je soudržnost. "Z důvodu udržitelnosti jsme na místě s velmi malým servisním týmem a sloužíme jako první kontaktní místo pro všech devět týmů ve všech záležitostech týkajících se pneumatik," říká Catarina Silva. "Je to táhnutí za jeden provaz, které tu bylo již od samého počátku naší angažovanosti v závodech," uvádí do kontextu Fehlhaber. "Už v počátcích se kladl důraz na spolupráci. Probíhaly společné testy a úzká spolupráce mezi vývojáři, konstruktéry a jezdci." Šlo o společný pokrok v otázce mobility. 

Závodní vůz Extreme E jedoucí po pláži v Senegalu Závodní vůz Extreme E jedoucí po pláži v Senegalu

Záleží na každém z nás

Smíšené týmy jsou nedílnou součástí závodní série Extreme E. I ten má u Continentalu svou historii, přestože jsou závody výrazně orientovány na muže. Ve dvacátých letech minulého století byly aktivně podporovány i závodnice. Hanni Köhlerová, motocyklová královna 20. let, Susanne Koernerová, která se v roce 1927 vydala na dálkovou cestu z Berlína do Birminghamu na motocyklu, nebo první automobilová světoběžnice Clärenore Stinnesová - ty všechny jsou symbolem moderní ženy, které se svým vlastním vozidlem vydávají tam, kam chtějí. "To bylo v té době naprosto odvážné a mělo to silný emancipační charakter," říká historik Fehlhaber. Dalo by se také říci, že proměnily automobil v poskytovatele služeb mobility. Tak to vidí i Catarina Silva: "Věříme, že rozmanitost nám vždy pomůže jít kupředu." 

Historická černobílá fotografie Hanni Köhlerové Historická černobílá fotografie Hanni Köhlerové

Související obsah