Produkty pro osobní / van / 4x4 vozidla

stage_image1_lg

Technologie

Nepravidelné opotřebení

Co je nepravidelné opotřebení?

Rozlišujeme několik typů nepravidelného opotřebení. Nejtypičtějším je opotřebení špičky a paty, jednostranné opotřebení, středové opotřebení a místní opotřebení (zploštění) způsobené blokováním kola. K těmto druhům opotřebení dochází z různých důvodů.

Pilovité opotřebení

„Pilovité“ opotřebení je opotřebení dezénu způsobené při běžném použití s běžným nastavením tlumičů. Je viditelným (a slyšitelným) důsledkem různých deformačních sil působících na běhoun. K vysvětlení je nejlepší říci předem několik slov o „dezénu“.

Drážky a lamely dezénu – zdroj hluku – jsou nezbytně nutné k zajištění bezpečnosti na mokrých vozovkách. Zvláště u nízkoprofilových pneumatik je vyšší podíl volného prostoru v dezénu nezbytný pro proudění vody ve stopě a pro vyšší ochranu proti aquaplaningu. Příčné drážky pro odvod vody tvoří „samostatné bloky“ dezénu v ramenní oblasti. Tyto ramenní bloky se mohou v důsledku odvalování za určitých provozních podmínek opotřebovat do podoby „pilovitého“ dezénu. Mezi tyto provozní podmínky patří: Dlouhá jízda v přímém směru při konstantní rychlosti, umírněný jízdní styl, geometrie tlumičů (vyrovnání/sklon).

Při odvalování pneumatiky na vozovce se samostatné bloky deformují, jak se přibližují kontaktní ploše pneumatiky. Při kontaktu s vozovkou jsou stlačeny. Když ztrácejí kontakt s vozovkou, odírají se a vracejí se do svého původního tvaru.

Výsledkem je vyšší opotřebení bloku na jeho zadní hraně. Toto opotřebení se častěji objevuje na nehnané nápravě. Určitá míra „pilovitého“ opotřebení je běžná a nemá znatelný vliv na jízdní komfort. Mnohem výraznější opotřebení tohoto typu je důsledkem specifických provozních podmínek (nesprávné huštění, nadměrná sbíhavost kol, použití s nízkým opotřebením).

Tip: Chcete-li dosáhnout rovnoměrného opotřebení pneumatik, měli byste pravidelně měnit pozici jednotlivých pneumatik na vozidle – tzv. rotace pneumatik (pokud to není v rozporu s doporučením výrobce automobilu). Pozici pneumatik byste měli měnit v pravidelných intervalech, minimálně při každé výměně letních/zimních pneumatik.


article_66w_image1
Středové opotřebení

Tento druh opotřebení se vyskytuje na hnané nápravě vysoce výkonných vozidel. Dokonce i dnešní automobily střední třídy jsou vybaveny moderními motory, které poskytují vysoký kroutící moment, jež může způsobit prokluz kol. Vysoký kroutící moment, prudká akcelerace nebo jízda ve městě s častým zastavováním a rozjížděním, akcelerace při výjezdech z křižovatek – to vše zvyšuje opotřebení středové části běhounu.

Tip: Včasnou rotací kol z hnané nápravy na nehnanou lze dosáhnout stejnoměrného opotřebení. Vždy se řiďte doporučením výrobce daného automobilu.


Jednostranné opotřebení
article_66w_image1

Nejčastější příčinou jednostranného opotřebení je špatná geometrie. Tyto odchylky vznikají postupně a jsou důsledkem např. najíždění na obrubník.

Snížení světlé výšky vozidla v souvislosti s použitím nízkoprofilových pneumatik může rovněž negativně ovlivnit vyrovnání kol. Změna polohy vodící páky kol (např. při použití kol s menším zálisem) může při jízdě způsobit vychýlení kol od jejich správného nastavení. Může k tomu docházet nepozorovaně a všechny hodnoty sbíhavosti mohou být v mezích tolerance, jsou-li měřeny pouze staticky. Důsledkem může být rostoucí nerovnoměrné opotřebení.

Data doporučená výrobcem týkající se vyrovnání kol se vztahují na vozidla v továrním stavu a nemusejí se vztahovat na jakkoli upravená vozidla.

Jsou-li kola špatně vyrovnána, je třeba je znovu vyrovnat a odstranit veškeré odchylky.


K zajištění ideálního prostředí na našich webových stránkách používáme soubory cookie. Kliknutím sem získáte další informace, popřípadě budete moci změnit nastavení souborů cookie.