Příprava na zimní motoristickou sezónu se nerovná pouze koupi libovolných zimních pneumatik. Mezi jednotlivými modely pneumatik jsou velké kvalitativní rozdíly (při výběru se doporučujeme řídit výsledky odborných magazínů či auto-moto klubů). Velký vliv na to, jak se pneumatika vypořádá se zimními podmínkami, má i pravidelná údržba ze strany řidiče.
Tlak vzduchu v pneumatikách má zásadní vliv na kvalitu jízdy. Podhuštěné pneumatiky nejenže mají tendenci zvyšovat spotřebu vozidla, ale také zhoršují odvod břečky či vody směrem ven a zvyšují tak riziko aquaplanningu. Jednou z největších chyb, které se dopouští řidiči, je kontrola vzduchu pouze v době nazutí zimních pneumatik, ke kterému často dochází v době, kdy se teploty stále pohybují nad bodem mrazu. S poklesem venkovních teplot však klesá i tlak v pneumatikách, někdy i výrazným tempem. Proto je nutné pneumatiky pravidelně kontrolovat tak, jak se vyvíjí aktuální povětrnostní podmínky.
Kvalitní vzorek snáze a rychleji odvádí břečku či sníh pryč, čímž zvyšuje bezpečnost jízdy. V okamžiku, kdy se v běhounu pneumatiky začnou hromadit nečistoty, dochází k rizikům, jež hrozí u pneumatik s nízkým tlakem, tj. náchylnost k aquaplanningu i při pomalé jízdě a celkově horší jízdní vlastnosti.
Vy, coby řidič, pak můžete jízdní vlastnosti pneumatik udržovat na vysoké úrovni tím, že z pneumatiky budete pravidelně odstraňovat usazené nečistoty v podobě štěrku, popela či kousků ledu, které jinak brání v odvodu vody, břečky či sněhu pryč.
Zásadní je i hloubka dezénu, kdy platí, že čím menší hloubka dezénu, tím více je pneumatika náchylná k aquaplanningu a má horší grip na povrchu pokrytém sněhem či břečkou.