V zimním období se každému může celkem snadno stát, že se dostanete do smyku. A nezáleží na tom, jestli je dobrý řidič či ne. Je proto potřeba vědět, jak situaci zvládnout.
Každý řidič už o smyku určitě někdy minimálně slyšel. Každý také pravděpodobně teoretický ví, že aby se mu vyhnul, má například před zatáčkou přibrzdit a vjíždět do ní opatrně, projet ji při pravém okraji silnice a vyjet z ní plynule.
Jenomže to, že auto najednou přestane na zasněžené či zamrzlé silnici reagovat a dělá si co chce bez ohledu na to, co chce řidič, je i přes veškeré teorie v praxi bohužel obvyklý jev. Uježděný sníh a led může překvapit nejen začátečníka, ale i profesionálního řidiče. Člověk proto musí být na smyk připraven a vědět, jak se má a nemá význam v takové chvíli chovat, aby předešel nehodě s ošklivými následky.
Existuje více druhů smyku, a to v závislosti na tom, jestli má vůz přední nebo zadní náhon. Obecně se ale v případě jakéhokoli smyku doporučuje ubrat plyn, nebrzdit, vyšlápnout spojku a jízdu vyrovnávat volantem.
Podívejme se ale přesto stručně na to, co dělat, když vozidlo dostatečně nezatáčí, a také co dělat, když se naopak točí kolem své osy (tzv. hodiny).
- Sundat nohu z plynu
- Nebrzdit
- Sešlápnout spojku do chvíle, než se podaří vůz vyrovnat
- Volantem držet ve směru jízdy, lehce vyrovnávat vůz po směru zatáčky a snažit se jej udržet na silnici
- Sundat nohu z plynu
- Nebrzdit
- Natočit volant proti vybočení zadní části auta (když se záď auta točí doprava, točit volantem doleva a naopak)
- Sešlápnout spojku