Prvním rizikem zimních měsíců je tzv. aquaplaning. Je to poměrně nebezpečný, a většinou i velmi nečekaný, jev, který může potkat každého řidiče. Nejedná se o smyk, ale o úplnou ztrátu přilnavosti pneumatiky k vozovce. K té dochází vlivem nedostatečného odvodu vody z povrchu pneumatiky. Děje se tak tedy často za dešťů či tání sněhu. Při aquaplaningu se vůz stává zcela neovladatelným.
Zvýšené riziko aquaplaningu nastává především při rychlostech nad 80 km/h a při jízdě na pneumatikách s malou hloubkou dezénu. Dále je potřeba udržovat v normě tlak v pneumatikách a jejich čistotu.
Zcela s jistotou se vyhnout aquaplaningu asi nedovede nikdo. Existuje ale řada možností, jak jeho pravděpodobnost značně snížit. Jsou to:
Vysoká opatrnost při průjezdu hlubokou vodou
Pokud zaznamenáte, že dochází k aquaplaningu (projevují se silnější rázy do volantu, vůz ztrácí přilnavost, …) je nevhodné točit volantem i brzdit. Kola je nutné udržet v přímém směru, jinak dojde pravděpodobně ke smyku a roztočení vozu.
První pomocí je ubrat plyn a sešlápnout spojku. Tím auto zpomalí a pomalu se začne obnovovat kontakt pneumatik s vozovkou.
Zima je charakteristická tím, že je většinu dne tma nebo šero. Jízda v těchto podmínkách je pro mnohé nejen nepříjemná, ale také může být více nebezpečná. Dle statistik dochází k většině vážných dopravních nehod právě v noci či za šera. Proto je potřeba upravit v těchto chvílích styl jízdy.
Zima je charakteristická tím, že je většinu dne tma nebo šero. Jízda v těchto podmínkách je pro mnohé nejen nepříjemná, ale také může být více nebezpečná. Dle statistik dochází k většině vážných dopravních nehod právě v noci či za šera. Proto je potřeba upravit v těchto chvílích styl jízdy.
Námraza je pochopitelně v zimě velmi častým jevem, takže i na tu je potřeba být připraven. Pokud se chystáte někam, kde se dá námraza očekávat, je vždy základem mít připravenou vhodnou výbavu (speciální autokosmetiku, rozmrazovače, škrabku, sáček s pískem, sněhové řetězy, …).
Dále je fajn mít fólii na přední sklo, která přes noc brání jeho zamrznutí. Někteří řidiči vozí rovněž deku, rukavice a něco teplejšího pro případ, že by kvůli námraze někde „zapadli“. Abyste se vyhnuli zbytečným nepříjemnostem, je dobré věnovat automobilu přiměřený čas i před cestou. Tedy na něj nespěchat, nechat prohřát, pořádně očistit od sněhu i námrazy skla, střechu a světla.
Námraza se však samozřejmě netýká jen vozu, ale i silnice. Na zamrzlé vozovce je nutné přizpůsobit jízdu následovně: