Produkty pro osobní / van / 4x4 vozidla

stage_image

Blog

Největší rizika na silnicích v zimním období

30/11/2018

Aquaplaning

Prvním rizikem zimních měsíců je tzv. aquaplaning. Je to poměrně nebezpečný, a většinou i velmi nečekaný, jev, který může potkat každého řidiče. Nejedná se o smyk, ale o úplnou ztrátu přilnavosti pneumatiky k vozovce. K té dochází vlivem nedostatečného odvodu vody z povrchu pneumatiky. Děje se tak tedy často za dešťů či tání sněhu. Při aquaplaningu se vůz stává zcela neovladatelným.

Zvýšené riziko aquaplaningu nastává především při rychlostech nad 80 km/h a při jízdě na pneumatikách s malou hloubkou dezénu. Dále je potřeba udržovat v normě tlak v pneumatikách a jejich čistotu.

Jak se aquaplaningu vyhnout?

Zcela s jistotou se vyhnout aquaplaningu asi nedovede nikdo. Existuje ale řada možností, jak jeho pravděpodobnost značně snížit. Jsou to:

Vysoká opatrnost při průjezdu hlubokou vodou

  • Pravidelná kontrola správné hloubky dezénu pneumatiky
  • Sledování stopy vozu ve zpětném zrcátku (pokud se stopy ztrácí a plní vodou, kontakt s vozovkou se snižuje)
  • Udržování pneumatiky v čistotě
  • Udržování správného nahuštění pneumatik (podhuštěné odvádí vodu hůře)

Co dělat, když k aquaplaningu přesto dojde?

Pokud zaznamenáte, že dochází k aquaplaningu (projevují se silnější rázy do volantu, vůz ztrácí přilnavost, …) je nevhodné točit volantem i brzdit. Kola je nutné udržet v přímém směru, jinak dojde pravděpodobně ke smyku a roztočení vozu.

První pomocí je ubrat plyn a sešlápnout spojku. Tím auto zpomalí a pomalu se začne obnovovat kontakt pneumatik s vozovkou.

 

Šero

Zima je charakteristická tím, že je většinu dne tma nebo šero. Jízda v těchto podmínkách je pro mnohé nejen nepříjemná, ale také může být více nebezpečná. Dle statistik dochází k většině vážných dopravních nehod právě v noci či za šera. Proto je potřeba upravit v těchto chvílích styl jízdy.

Jak na to?

Šero

Zima je charakteristická tím, že je většinu dne tma nebo šero. Jízda v těchto podmínkách je pro mnohé nejen nepříjemná, ale také může být více nebezpečná. Dle statistik dochází k většině vážných dopravních nehod právě v noci či za šera. Proto je potřeba upravit v těchto chvílích styl jízdy.

Jak na to?

  • Dbejte na to, aby vám svítila všechna světla (mějte s sebou vždy náhradní žárovky)
  • Pozor, abyste neoslňovali protijedoucí vozidla dálkovými světly
  • Ztlumte vnitřní osvětlení (podsvícení ovladačů, multimediální systémy, lampičky, …)
  • Mějte vždy čistá skla
  • Udržujte dostatečnou vzdálenost s vozidlem před vámi
  • Zpomalte v místech se zvýšeným výskytem zvěře i chodců
  • Nejezděte na jeden zátah celou noc

 

Námraza

Námraza je pochopitelně v zimě velmi častým jevem, takže i na tu je potřeba být připraven. Pokud se chystáte někam, kde se dá námraza očekávat, je vždy základem mít připravenou vhodnou výbavu (speciální autokosmetiku, rozmrazovače, škrabku, sáček s pískem, sněhové řetězy, …).

Dále je fajn mít fólii na přední sklo, která přes noc brání jeho zamrznutí. Někteří řidiči vozí rovněž deku, rukavice a něco teplejšího pro případ, že by kvůli námraze někde „zapadli“. Abyste se vyhnuli zbytečným nepříjemnostem, je dobré věnovat automobilu přiměřený čas i před cestou. Tedy na něj nespěchat, nechat prohřát, pořádně očistit od sněhu i námrazy skla, střechu a světla.

Námraza se však samozřejmě netýká jen vozu, ale i silnice. Na zamrzlé vozovce je nutné přizpůsobit jízdu následovně:

  • Při jízdě do kopce neztrácejte rychlost
  • Při jízdě z kopce brzděte motorem, předjíždějte mezi vyjetými stopami a do vedlejšího pruhu se přesunujte s vyšlápnutou spojkou

Co ale dělat, když „to klouže“ tak, že se přestanete cítit bezpečně?

  • Nedotáčivý smyk (vůz nezatáčí) – uberte plyn a pomaličku otáčejte volantem ve směru původní jízdy. Nikdy nebrzděte prudce.
  • Přetáčivý smyk (záď vozu se přetáčí) – uberte plyn a opatrnými pohyby volantu na opačnou stranu, než je směr zatáčky, se snažte vozidlo vyrovnávat.
  • Auto nereaguje na volant – jeho směr je možné změnit zatažením ruční brzdy, otočením volantu do požadovaného směru a vyšlápnutím spojky. Je však potřeba mít tento manévr natrénovaný!

K zajištění ideálního prostředí na našich webových stránkách používáme soubory cookie. Kliknutím sem získáte další informace, popřípadě budete moci změnit nastavení souborů cookie.