Produkty pro osobní / van / 4x4 vozidla

stage_image

Tiskový servis

Pneumatiky Continental pro Tour de France – Špičkové vybavení pro nejlepší cyklisty na světě

19/07/2018
New content item

  • Volba pneumatik jako ve Formuli 1
  • Závodní pneumatiky pro rychlost až do 120 km/h
  • Pneumatiky musí mít dobré záběrové vlastnosti, nízký valivý odpor a také být odolné vůči defektu

Dva či tři centimetry pneumatiky jsou pro závodníka jediným styčným bodem se silnicí. To je důvod, proč je kus pryže tvořící tuto malou plošku jedním z hlavních komponentů profesionálních závodních strojů, a dozajista jedním z těch vůbec nejdůležitějších. Bez pneumatik totiž kolo prostě pořádně nejede. To platí jak pro amatérského cyklistu, tak pro profesionály oblékající barvy nejlepších cyklistických týmů na světě. A v těch se vybavení, na němž pak jezdci objíždějí velké cyklistické akce, neponechává náhodě. Každý z týmů, které se minulou sobotu postavily na start Tour de France, má týmový kamion ukrývající „černé zlato“ pro jejich jezdce.

Ovšem tyto tajné prostory, kde mechanici provádějí svá kouzla, jsou pro většinu lidí zcela zapovězeny. Mnohé týmy vynakládají nemalé úsilí, aby zabránily lidem byť jen nakouknout do útrob svých týmových kamionů! Rozhodně to platí pro sedm týmů, které těží z nejnovějších high-tech produktů, vyrobených elitními odborníky na pneumatiky ze společnosti Continental v německém Korbachu. Sky, Movistar, Bahrain Merida, Katusha Alpecin, Française des Jeux (FDJ), AG2R a Dimension Data, to všechno jsou týmy, které budou na letošním třítýdenním etapovém závodě Tour de France dlouhém skoro tři a půl tisíce kilometrů obouvat pneumatiky Continental. Vědí, že ať se vydají do jakéhokoliv terénu, jakýchkoliv podmínek a vyjedou v jakémkoliv počasí, Continental má vždy tu pravou pneumatiku.

Pneumatiky jsou jediným bodem, kde dochází ke styku mezi vozidlem a vozovkou. To platí pro automobily úplně stejně jako pro kola, ovšem cyklisté mají ke svým pneumatikám poněkud bližší vztah než většina řidičů. Obecně vzato musí dobré pneumatiky pro každodenní použití na bicyklu splnit tři podmínky: měly by mít dlouhou životnost, poskytovat odolnost vůči defektu a pak také nabízet rozumný poměr cena/výkon. V profipelotonu je pak ten poslední aspekt, tedy náklady, podstatně méně důležitý než to, aby měl závodník tu pravou pneumatiku. Aby společnost Continental dosáhla toho, že její sériově vyráběné pneumatiky dokonale splní tyto požadavky, její výzkum a vývoj se přirozeně zaměřuje i na špičku závodní cyklistiky. Jezdci profesionálních stájí jsou vždy první, kdo z toho profituje.

Mezi vlastnosti, které týmy na Tour vyžadují nejvíce, patří co nejnižší valivý odpor, dobrá odolnost vůči defektu a také skvělá přilnavost pro průjezd zatáčkami ve vysoké rychlosti. Continental Competition je galuska vhodná do každého počasí. U galusek je latexová duše ručně všitá do pneumatiky, která se následně na ráfek lepí. Galusky se zpravidla vyznačují mírně vyšším valivým odporem, což bývá vnímáno jako nedostatek, a proto se odborníci ve společnosti Continental ve snaze maximalizovat účinnost této pneumatiky zaměřili právě na tento aspekt. Konstrukce galusek umožňuje jízdu při vyšším tlaku, než jaký zvládnou běžnější pláště.

Jejich hlavní výhoda však spočívá v bezpečnosti. Jakmile Tour zavítá do Alp a zamíří do vysokých hor, nebude výjimkou, že cyklisté zde v dlouhých klikatých klesáních dosáhnou rychlosti až 120 km/h. Pokud dojde k prasknutí pneumatiky a jejímu svlečení z ráfku, pád je prakticky nevyhnutelný. Tenké přiléhavé dresy, ve kterých závodníci jezdí, nabízejí velmi malou ochranu, takže defekt pneumatiky ve sjezdu je noční můrou každého jezdce. A právě to je důvodem, proč při vývoji závodních pneumatik pro profesionální jezdce byla bezpečnost pro společnost Continental prioritou. Galusky mají pro toto neustálé zlepšování vyšší potenciál než pláště.

Navíc mají spoustu dalších výhod. V případě defektu „na rovině“ může jezdec na galuskách jet ještě cenných pár set metrů, než se k němu dostane mechanický vůz a mechanik mu může rychle vyměnit celé kolo. A to znamená minimalizaci ztráty na peloton nebo na kolegy z úniku. Ještě před několika lety si inženýři zabývající se vývojem pneumatik mysleli, že čím je pneumatika užší, tím lépe. To už dnes neplatí. V současnosti je s ohledem na jízdní pohodlí ideálem pneumatika o tloušťce 25 milimetrů, přičemž další výhodou související s rychlostí jízdy je mírné zvětšení obvodu kola.

Pro jezdce i mechaniky starající se o jejich závodní stroje je mimořádně náročná etapa do města Roubaix, naplánovaná na 15. července. Úseky vedoucí po kostkách, které proslavily nejnáročnější jednodenní cyklistickou klasiku Paříž-Roubaix, představují problém i pro vývojáře pneumatik, nemluvě o výrobcích bicyklů dodávajících týmová kola. Jezdci v této etapě, která kopíruje slavné „Peklo severu“, potřebují dva speciály na takzvané pavé sektory – a to ještě mají své běžné závodní stroje a dva časovkářské speciály.

Na kolech a pneumatikách, které týmy zvolí do tvrdých podmínek této jedinečné etapy, nebude standardního nic. Mechanici udělají možné i nemožné, aby co nejvíce eliminovali rázy a vibrace způsobené jízdou po obrovských kočičích hlavách. A až peloton posviští na nejzrádnějším povrchu, s jakým se lze v profesionální cyklistice setkat, kola nebudou osazena jen speciálními rámy. Budou také obuta do širších pneumatik precizně nahuštěných na takový tlak, jenž zaručuje nejlepší možný kompromis mezi jízdním pohodlím a rizikem defektu. Znát tu jsou třeba i dva či tři milimetry. A volba pneumatik bude stejně důležitá jako ve Formuli 1.

Pro zdárné absolvování tohoto brutálního testu po dlážděných silnicích severní Francie je ale stejně jako tlak v pneumatice důležitá i její šířka. Tyto dva důležité faktory musejí spolu fungovat. Správný tlak neznamená pouze vyšší pohodlí pro cyklistu, ale také optimální styčnou plochu a lepší záběrové vlastnosti. Ideálně nahuštěná pneumatika však v prvé řadě snižuje riziko defektu. Ručně šité galusky vyráběné v Korbachu byly opakovaně testovány pro použití v těchto extrémních podmínkách a jejich konstrukce je upravovaná a optimalizovaná tak, aby je zvládly co nejlépe. Stejné pneumatiky Continental, které mnoho ekip používá při jednorázovce Paříž-Roubaix, budou také jejich první volbou před startem do deváté etapy letošní Tour de France.

Kontakt
New content item
Magda Nagy

Marketing Communication CZ/SK 

Continental Barum s.r.o.
Objízdná 1628
76502, Otrokovice
Česká republika

+420 577 513 289

K zajištění ideálního prostředí na našich webových stránkách používáme soubory cookie. Kliknutím sem získáte další informace, popřípadě budete moci změnit nastavení souborů cookie.