V horách: Používejte zimní pneumatiky
Zajistěte, aby měly dostatečnou hloubku dezénu
Při cestě do zahraničí dodržujte předpisy platné v dané zemi
Při cestě na zimní dovolenou před Vánocemi nebo po nich v novém roce by motoristé měli důkladně zkontrolovat své pneumatiky. Na sníh mohou vyjet v zásadě jen se zimními nebo celoročními pneumatikami. Oba typy splňují zákonné předpisy – jsou opatřeny alpským symbolem se sněhovou vločku na horském štítu se třemi vrcholy. Univerzální pneumatiky jsou však kompromisním řešením, takže při použití v horských oblastech nemusejí vyhovět nárokům, které jsou na ně kladeny. Následující informace se týkají obou typů pneumatik: Měly by mít dostatečnou hloubku dezénu, aby se snadno propojily se sněhem na silnici. Odborníci na pneumatiky ze společnosti Continental doporučují vyměnit pneumatiky před dosažením minimální hloubky dezénu 1,6 milimetru. V případě jakýchkoli pochybností o funkčnosti pneumatik by se měli motoristé předem poradit se specializovanými prodejci nebo autoservisy.
Při cestování po Evropě se zajímejte o místní zákonné předpisy platné v dané zemi, abyste znali požadovanou hloubku dezénu. V Rakousku a České republice musejí mít zimní nebo univerzální celoroční pneumatiky hloubku dezénu alespoň čtyři milimetry, aby odpovídaly legislativním požadavkům. V opačném případě hrozí například v Rakousku pokuta až 5 000 eur. Stejně jako v Německu, Švédsku a Srbsku se na zimní pneumatiky vztahuje povinnost je používat za určitých situací v případě zimních podmínek. Nikdo by však neměl cestovat do alpských zemí nebo Skandinávie bez zimních pneumatik. V některých měsících jsou nebo mohou být vyžadovány v Pobaltí, Finsku, Slovinsku, České republice a v některých částech severní Itálie a Francie.
Nikdo nemá rád pomyšlení na defekt pneumatiky – zejména před odjezdem na zimní dovolenou. Pokud se však do pneumatiky zapíchne hřebík nebo pneumatika přejede ostrý předmět, může k defektu dojít. U pneumatik se schopností jízdy po defektu to nepředstavuje problém, protože s nimi vůz dojede do nejbližšího servisu sníženou rychlostí. V případě poruchy pomáhají také těsnicí prostředky, jako je ComfortKit od společnosti Continental. Pokud je ve vozidle dojezdové kolo, lze ho použít i v zimě. Plnohodnotné náhradní kolo, které najdeme v mnoha automobilech, však pomáhá pouze tehdy, pokud je jeho pneumatika schválena i pro zimní období. Jestliže je jím vůz vybaven, měli by řidiči před začátkem dovolené v každém případě zkontrolovat tlak v pneumatikách a zjistit, jaká pneumatika se nachází v kufru.
Po vyřešení otázky pneumatik mohou řidiči doplnit nemrznoucí směs do ostřikovačů, přibalit teplé deky a rovněž i teplé nápoje a sušenky pro případné nedobrovolné zastávky během cesty kvůli dopravním zácpám a ověřit si, zda nejsou v cíli cesty potřeba sněhové řetězy. Je lepší si je správně nasadit doma – a ne na sněhu u krajnice.